מה זה ווב3 (Web3)?

תמונה לכתבה שעוסקת במה זה ווב 3?
תחילה לפני הסקירה המלאה, חשוב להבין שלמושג ווב3 אין הגדרה חד משמעית והוא מייצג רעיון בתפישת הדור הבא של האינטרנט, כך שאם תבדקו בויקיפדיה, המושג מוצג כקונספט בגדר הערכה, שעשוי להשתנות עם ההתקדמות הטכנולוגית.

מה זה ווב3 (Web3)?

תחילה לפני הסקירה המלאה, חשוב להבין שלמושג ווב3 אין הגדרה חד משמעית והוא מייצג רעיון בתפישת הדור הבא של האינטרנט, כך שאם תבדקו בויקיפדיה, המושג מוצג כקונספט בגדר הערכה, שעשוי להשתנות עם ההתקדמות הטכנולוגית. במדריך נסקור תחילה מה היה הדור הראשון של האינטרנט (Web1), מה הוא הדור השני והנוכחי של האינטרנט (Web2) ומה הוא הדור השלישי (Web3) שעליו הכתבה תדבר.

Web1.0

הדור הראשון של האינטרנט, התרחש בין השנים 2004 – 1991 והיה ברובו סטטי, עם דפי אינטרנט שרק מציגים מידע. דור זה של האינטרנט היה דור ה ״קריאה-בלבד״, אתרים בהם גלשו לא היו אוספים מידע או מנתחים את פעילות המשתמשים ורוב האינטרנט היה כמו ספריית מידע אחת גדולה. עם הזמן, שפות התכנות שידרגו את עצמן והפכו את העידן הסטטי – לחי ונושם.

Web2.0​

הדור השני של האינטרנט, מתרחש משנת 2004 ועד היום ומכיל אינסוף תכנים ואינטרקציות, מה שאומר שאנחנו לא רק צורכים מידע מהאינטרנט אלינו, אלא גם מעבירים מידע חזרה אליו.
צד המשתמש הפך מצרכן שצורך מידע, אל המוצר שממנו המידע נשאב – חברות ענק שמחזיקות ברוב האתרים ואפליקציות שבשימוש היומיומי שלנו קולטות כל פעולה ואינטרקציה ולפי זה מנתחות אותנו ומוכרות לנו יותר טוב.
הדור השני של האינטרנט הינו עידן ״הפרסום הממוקד״, בו חברות הבינו שהם לא רק יכולות לנתח את ההתנהגות שלנו בכדי להשאיר אותנו יותר זמן בשימוש של המוצרים שלהם, אלא גם למכור את המידע לחברות פרסום כאלה או אחרות.

 למען ההגינות – לייקים או זמן שהייה על סרטון, זה מידע שהסכמנו לתת בעת השימושים באפליקציות, בעזרת מידע זה האפליקציה יודעת להראות את התוכן הרלוונטי ביותר לאותו משתמש, כך שאם שני אנשים יפתחו פייסבוק, הם יראו שני דפי חדשות שונים. אך אם נשים לב היטב לפרסומות שאנחנו רואים, הטרגוט שלהן לא תמיד מגיע ממידע שהסכמנו למסור, בין אם היינו במסעדה וקיבלנו פרסומת בנושא, או כשדיברנו על חופשה בבית מלון ומיד לאחר מכן קפצה מודעה. מידע זה לא תמיד נמסר בהסכמת המשתמשים והיום מידע אישי על חיינו נגיש לחברות הענק בעל כורחנו – וכאן מגיע החלק של ווב 3.

Web3.0

לאחר שסיכמנו בקצרה את התפתחות האינטרנט ובעיות הפרטיות הטמונות בעידן הנגיש שבו אנו חיים, נבין מה הרעיון שווב 3 מנסה לייצג. האבולוציה הבאה של האינטרנט, ווב3, מתבצעת תוך כדי שימוש בטכנולוגית הבלוקציין ובכלי הביזור שהיא מציעה.

יש המאמינים שווב 3 תאפשר לכל משתמש להיות הבעלים של התוכן שלו, ובכך להפוך אותו ממוצר (כפי שאנחנו כיום בווב 2) לבעלים וצרכן.

עקרון היסוד של ווב3 סובב סביב רעיון הביזור, בניגוד לווב2 שבו כמויות המידע והתוכן מרוכזות בידיהן של מספר חברות ענק, החזון של ווב3 שואף לפתור הוא בדיוק  הבעיה הזו. הפתרון יתבצע בכך שהמידע יתחלק בין כל משתתפי הרשת שמוכנים לתרום לתפעולה (בדיוק כמו בבלוקציינים הקיימים) לצד אבטחת נתונים ופרטיות.

 

בעוד שהקריפטו התחיל כדרך להחלפת מטבעות מבוזרים דרך גישה לאינטרנט, איתריום (Ethereum) הפך למרכז העצבים של מערכת חדשה ופתח דלת לעולם הכלכלה החופשית והמבוזרת הנקרא בשם DeFi.

הכלכלה המבוזרת מאפשרת לבצע פעולות פיננסיות מסורתיות כמו הלוואות, הספקת פקדונות ומגוון כלים פיננסים נוספים דרך הבלוקצ'יין בעזרת חוזים חכמים. במהלך השנה וחצי האחרונה בתחום הקריפטו, התפתחות מרכזית אחת הייתה הפיצוץ של NFTs, על ידי מתן אפשרות ליוצרים להטמיע נכסים כמו אמנות דיגיטלית, מוזיקה או וידאו בבלוקצ'יין, NFTs אפשרו ליוצרים לייצר רווחים מעבודתם ולהתחבר למעריצים שלהם דרך טכנולוגיית הבלוקצ'יין. NFTs עלו בפופולריות ומשכו את תשומת לבם של מוזיקאים ואמנים רבים בשנת 2021, והניעו את השלב הבא של "כלכלת היוצר".

חובבי הקריפטו מאמינים שארגונים אוטונומיים מבוזרים, הידועים גם כ-DAOs, ישנו מהותית את האופן שבו בני אדם מתאמים ומקיימים אינטראקציה באינטרנט. DAOs הן קהילות שמנהלות את עצמן לפי כללים המוטבעים בחוזים חכמים.

עד כה, הוקמו DAOs כדי לרכוש אמנות קריפטו, עותק של חוקת ארה"ב ואפילו זיכיון בלוקבאסטר.

לאחר שנגענו במספר נושאים כגון DeFi, NFTs ו – DAOs בתחום הווב3, בואו נבחן דוגמה מהעולם האמיתי;

 

דמיינו לכם רשת חברתית, שדרך ההתחברות מתבצעת באמצעות ארנק דיגיטלי ובכל אינטרקציה ופעולה שמבצעים עם התוכן שלכם, הפלטפורמה תתגמל אתכם במטבע שלה.

העלתם פוסט, של סרטון, תמונה או כתבה שכתבתם ולפי מידת האהדה, התגובות והחשיפה תוגמלתם עליו במטבע דיגיטלי. דמיינו מעבר לכך – הפוסט מיוצג כאסימון חסר תחליף (NFT) ויהיה ניתן לסחור בו ולקבל בעלות על התוכן הייחודי שהוא מייצג ומאחסן על גבי הבלוקציין.

רעיון זה כבר לא בגדר מציאות, כבר כיום קיימות אפליקציות מבוזרות המכונות בשם ‘Dapps’ אשר מעניקות למשתמשים שלה את האפשרות להיות צרכן ובעלים כאחד.

לאחר שסקרנו מספר יתרונות, חשוב להבין שלמטבע יש שני צדדים, ולצד היתרונות ישנן גם חסרונות מעוררי דאגה.

תחילה, כוחו של הביזור כה עצום שלא ניתן להסדירו, מה שעלול להקשות על מניעת פשעי סייבר, דברי שטנה, הפצת תמונות והטרדות מקוונות.

חלק נכבד מקהילת הקריפטו הביע דאגות וחששות בנושא הסדרת הרשת המבוזרת, ודעות רבות שנויות במחלוקת מנוהלות בשיח הציבורי ברחבי האינטרנט מצד המשתמשים.

 

שנית, תחילת הדרך של ווב3 כבר החלה וכרגע מאפשרת רק למשתמשים בעלי הבנה נרחבת בעולם הקריפטו להשתמש בה. משתמשים רבים יומיומיים ללא הבנה נרחבת בטכנולוגיה ובקריפטו בפרט אינם יכולים לגשת ולהשתמש בטכנולוגיה. לצורך שימוש באתרים מבוזרים (DApps) המשתמש תחילה יאלץ לפתוח ארנק על רשת מסויימת (לדוגמא איתריום), לאבטח את המפתחות הפרטיים, לרכוש מטבעות בצורה בטוחה ורק לאחר מכן יוכל המשתמש להתחבר לאותו אתר או זירת מסחר מבוזרת. בנוסף, טכנולוגיות רבות הקיימות כעת בעולם האינטרנט לא יוכלו להתממשק עם ווב 3 כיוון שהן לא פותחו ע״י בלוקצ׳יין, דבר אשר ייצור פילוג טכנולוגי ופערים משמעותיים ועל אחת כמה וכמה – אימוץ חברתי נרחב.

לסיכום:

העולם הטכנולוגי מתקדם בצעדי ענק וכל שנה שחולפת מרגישה כמו עשור שלם של פיתוח חדשני, בכל יום צצים מאות אתרים ואפליקציות חדשות שמנסות להיות הסטארט אפ הבא. תחום הבלוקציין והמטבעות הדיגיטליים הינו תחום יחיד במינו אשר מעניק כלים שלא נראו עד כה בעולם האינטרנט והכלכלה המסורתית. עם האפשרות לגדילה, התפתחות ושבירת קירות הזכוכית שהיו קיימים בעולם המסורתי – מגיעה אחריות גדולה. אחריות של פיקוח והסדרה, ביזוריות, אבטחת מידע ושלל היבטים נוספים שאנו כחברה מפותחת, מתבקשים לשמור עליה.

מוזמנים להמשיך ולקרוא על מה זה קריפטו ואיך רוכשים אותו?

הוריזון נכסים דיגיטליים בע"מ, ח.פ. 515730695, בעלת רישיון למתן שירות בנכס פיננסי – מורחב שמספרו 57767. אין באמור משום ייעוץ ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס ו/או משום המלצה בנוגע לכדאיות השקעה במוצרים או מכשירים פיננסיים או נגזריהם ו/או המלצה לביצוע פעולות כלשהן ואין בו משום תחליף לשירותים כאמור המתחשבים בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, במיוחד בשים לב לחוסר הוודאות הרגולטורי, המיסויי והיישומי לרבות אפשרות שימוש במטבעות הדיגיטליים או תוצריהם כלל. אין באמור כדי להוות התחייבות להשאת תשואה כלשהי ו/או לכך שהשקעה ו/או פעולה במטבעות דיגיטליים לא תגרום להפסד, ואף עד מלוא סכום ההשקעה. תוכן זה הינו בגדר תוכן פרסומי ואינו מהווה הצעה ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא והוא מפורסם כמידע כללי בלבד. הוריזון נכסים דיגיטליים בע"מ אינה אחראית לנכונותם או לשלמותם של התכנים המוצגים.

רוצים להצטרף אלינו? השאירו פרטים:

מילון מונחים

נלמד להכיר טוב יותר את עולם ההשקעות